מאת: אבי יסעור
בעניין רב ולעתים בחשש כבד אני עוקב אחר תהליכי ההתפתחות הרוחנית וההתעוררות למודעות המתרחשים בארץ. אלה, כמו שאר הדברים, מתרחשים בקצב מסחרר. האינפלציה של מרפאים, מתַקשֵרים ורואי המראות עונה על צורך; חלקו צורך בגדילה אמיתית, וחלקו חיפוש שתכליתו המוסווית היא בריחה מהתמודדויות אמיתיות המביאות לגדילה אמיתית. כאדם, כפסיכולוג, כתלמיד נצחי בדרך הרוחנית, כמורה ומדיום, אני חווה בלבול עצום ומסוכן בין מה שבונה, עמוק ואמיתי לבין מה שאינו כך. בליל התעתועים הולך וגובר. במאמר זה אנסה להתוות קווים ברורים שאולי ישמשו כלי עזר או מורה לנבוכים, לדעת להבחין בין הטפל לעיקר, בין הכוזב לאמיתי שבעבודת התקשור, כלי עזר שאני מקווה שיוכל לעזור לאדם הנבוך לדעת מיהו "העוזר" שאליו הוא פונה וכיצד ניתן לבדוק את המידע ואת דרך הטיפול המוגשים לו.
קודם כול ומעל לכול חשוב לזכור: המידע תמיד, אבל תמיד, עובר דרך התת מודע של המתַקשֵר. וזאת במקרה הטוב, כשהמתקשר הוא אכן אותנטי. אבל לא נקדים את המאוחר. עובדה זאת, ונדמה לי שלפחות בנקודה הזאת יש מעט מאוד חולקים, מציבה שורה של בעיות שכדאי לזה המבקש תקשור לשים לב אליהן.מיהו המתַקשֵר? האם עשה עבודה רצינית ועמוקה על עצמו? מתקשר שלא עבד שנים רבות על התוודעות עמוקה לעצמו, על פי רוב לו עצמו לא ברור מיהו הדובר דרכו או מתוכו: אם אלה החומרים האישיים והפסיכו-רוחניים שלו עצמו או ישות חיצונית בטהרתה. ברוב המקרים גם אם המתקשר בעל כוונות טובות במודע, עדיין יש בלבול עז בנוגע למקור. רבים המתקשרים המשוכנעים שהישות הדוברת דרכם או מתוכם היא אכן הישות בטהרתה. מתקשר שלא למד להכיר את הקולות הפנימיים שלו עצמו, את צרכיו ואת חולשותיו, את תעתועי האגו שלו עצמו תמיד יבלבל בין הדברים. הבלבול הזה יעבור גם לאדם הבא לבקש עזרה, שלא ידע להבחין בין המסרים האמיתיים לבין הקולות המבטאים את צרכיו האישיים ביותר של המתקשר. הוא יתרשם מאותם דברים שהם נכונים וניתנים לאימות, ובדרך כלל יסיק מכך שגם יתר החומר מדויק ואמיתי. כאן יש להיזהר. אם למשל המתקשר יודע לספר לך במה אתה עוסק ומה קרה לך בעבר במידה רבה של דיוק, עדיין אין זה אומר שהמידע שלו על עתידך, על הדרך שאתה אמור לעבור, מי אתה במהותך ומה תכליתך מדויק. יש להיזהר מאוד בגלל הנטייה שלנו ללכת שולל כל כך בקלות.
רבים המתקשרים, והכוונה כרגע לבעלי הכוונות הטובות, שלא פתרו את בעיותיהם האישיות. רבים מהם אנשים בעלי חסך רגשי עמוק, חסרי ביטחון, חיים לעתים בבדידות גדולה בשל הקושי ליצור יחסים קרובים ואינטימיים. את הצורך במגע כלשהו הם ממלאים באמצעות העזרה שהם כביכול מגישים לאחרים. לעתים פועל הצורך להיות "חשוב", לעתים הצורך לפצות על חסכים אישיים, לעתים הצורך להיות "מיוחד". כל התכונות האלה הן תכונות האגו שנמצאות אצל כל בני האדם במידה זו או אחרת. המתקשר שרוצה באמת לעשות עבודת קודש למען הזולת חייב להכיר היטב את צורכי האגו שלו עצמו, להכיר בהם, לעבוד עליהם, לדעת לזהותם כשהם מופיעים ולזהות את המקומות שבהם צרכיו האישיים עלולים להתערבב עם החומר הטהור. אם כן, עולה השאלה איך אדם שאינו מנוסה או מקצועי יוכל להבחין בין תעתוע לאמת.
קודם כול יש לבדוק היטב מה חשים, כשנמסר לנו המידע. כולנו למדנו במשך השנים שמה שאנו חווים בפנים אין לו חשיבות. לימדו אותנו שהאחר יודע טוב יותר, שהחכמה, התבונה והאור נמצאים אצלו: אצל המתקשר, אצל הרב, אצל המורה. כך עד ששכחנו לסמוך על הקול הפנימי שקיים אצל כל אחד מאיתנו. הגאולה נמצאת בפנים. לִמדו להאזין למה שאתם חשים בפנים ולסמוך על כך. אינני מתכוון להמעיט בערכם של מורים רוחניים; להפך, הרי ספגתי מהם רבות, וגם אני הכשרתי תלמידים רבים, אבל אני מזמין אותנו לא להפחית מערך עצמנו.
אחרי שבודקים מה חשים, יש לבדוק עם החומר של המתקשר מעורר פחד. ישויות רבות עדיין משתמשות במניפולציות רגשיות כדי לעורר אצל מבקש העזרה פחד ורגשות אשם, ובאמצעותם לקנות שליטה עליו. גם כאן יש דקויות שיש לשים לב אליהן. ישויות רבות לא יעוררו פחד בגלוי. הן אפילו עשויות להצהיר שהן באות מאהבה ושהפחד זר להן. למרות זאת, התחושה שהן עלולות לעורר אצל מבקש העזרה היא פחד. אם חווית פחד, ואין זה משנה באילו מלים משתמשת הישות להסוואה, זכור קודם כול שאינך במקום הנפשי-הרוחני הנכון. משהו משובש פה. ישות טהורה תכבד את הבחירה החופשית שלך עד תום; לא רק במלים. מתקשרים רבים עשויים להשתמש באמירות כמו "אם אתה רוצה" או "הבחירה בידך" או "אתה מוזמן ל…". אמירות אלה עדיין אינן מעידות על העדר כוונה נסתרת. האם נאמר לך לעשות כרצונך ובה בעת נרמז לך שאם לא תלך בדרך שהישות או המתקשר מציעים לך תלך בדרך הלא נכונה? האם נאמר לך ש"אתה עלול לאבד את כל עולמך", אם לא תלך בדרך שהמתקשר והישות מציעים לך, ש"תחדל להתפתח רוחנית", ש"אלוהים יפסיק לאהוב אותך"? אלה הצהרות שנשמעות הרבה מאוד, וכמובן שהן באות בלבושים שונים ובגוונים רבים, מתוחכמים יותר ופחות. ביסוד הדבר עומדת מניפולציה שתכליתה לעורר פחד.
במקרים רבים הפחד משרת, במודע או שלא במודע, את צרכיו הנפשיים של המתקשר, ובוודאי את צרכיה של הישות המבקשת להביא את האגו שלה לידי ביטוי בעולם הזה. כדאי לזכור: לא תמיד הדברים כך. יש מתקשרים נהדרים ומופלאים העושים מלאכת קודש נאמנה ונדירה. אבל אלה תמיד יכבדו באמת את מבקש העזרה, תמיד יבואו אליו ממקום של אהבה והכרה בכך שאין הוא נחות מהם. גם אתה וגם הישות נבראתם בצלם כשווים. במהותנו איננו נמוכים יותר מהישויות המתקשרות. הטהורות שבהן מכירות בכך. נחזור רגע לצד המעשי. אם חשים פחד, בלבול או שהדברים הנאמרים אינם מפיחים תקווה אלא דורשים להישמע להנחיות, בין של הישות בין של המתקשר, יש להיות זהירים ולבדוק היטב.
יש לבדוק היטב מיהו הכוח או הישות המדברים אלינו. כוחות מיטיבים ומוארים ישמחו לספר מי הם ומהי תכליתם. הם יקבלו בברכה כל שאלה על זהותם ויכבדו את הצורך של המאזין לבדוק מי הם. אין מקום לחשוש ולהסס לשאול אותם שאלות אימות. הכוחות המיטיבים מודעים היטב לצורך לברור בין האור לחושך. ישות בעלת אגו חזק או כוחות לא מיטיבים "תיעלב" מהבדיקה שיערכו לה ועלולה להגיב בכעס, בהטפת מוסר, בשפיטה נוקבת. אם כך תגיב, יש ללכת משם. אין היא מכבדת את החוק הראשוני שהאציל עלינו הבורא: חוק הבחירה החופשית, האומר שכל נברא מכיר בחופש של עצמו ובאותו האופן מכיר בחופש של כל הנבראים האחרים ומכבד אותו.
שמעתי על מתקשרת אחת שברגע שנודע לי שמה, ידעתי היטב שמתחת לכוונותיה המודעות הטובות מסתתרים דברים שונים לחלוטין. יצרתי קשר כדי לבדוק את הדברים מקרוב. הישות שהיא תקשרה כביכול הציגה את עצמה כאחד מגדולי האנושות. ואולם למיטב ראייתי היא לא היתה אלא מקובל קנאי, לא מהדרגות הגבוהות ביותר, שעדיין האמין שהמטרה מקדשת את האמצעים. אף שלישות זו היה ידע אינטלקטואלי רב, הרי שמבחינה נפשית ורוחנית, אם ניתן לשפוט ישויות על פי הבחינות האלה, היא היתה בעיני במישור התפתחותי נמוך. גם המתקשרת וגם הישות עצמה חשבו שהן עושות עבודה לשם שמים. ובעצם הן השתמשו במניפולציות רגשיות, באמצעי הפחדה, בשליטה ובמידת הדין הקשה - הכול במסווה שלל רוחניות טהורה, אוהבת כביכול. יש לומר כאן שהעובדה שאדם הולך לעולמו ומתקשר עם העולם הזה באמצעות מדיומים עדיין לא עושה אותו לרואה כול וליודע כול. אנחנו לוקחים איתנו "למעלה" בדיוק את אותו "תיק" שנשאנו איתנו "למטה". כשלעצמי, לא הייתי מוכן שקנאי דתי באשר הוא (בשמים או בארץ) יכתיב לי את דרכי הרוחנית. העובדה שישות אינה מגולמת עוד בגוף אינה עושה אותה לטהורה.
ישויות רבות הרוצות לבטא את עצמן כאן למען צורכיהן שלהן משתמשות, כמובן בצורך האנושי הטבעי שלנו למצוא דרך, למצוא נתיב שיעשה אותנו ל"מיוחדים". כמה נפלא לשבת מול מתקשר שיספר לנו שהיינו מלכים ומלכות בגלגולים הקודמים, שאנו נדירים ומיוחדים ושהישות הדוברת בחרה בנו במיוחד כדי להיות לה לתלמיד או שליח. כמה מחניף… אבל למי? לאגו.
כאן מוזמנים כולם, כל אלה האוהבים ללכת למתקשרים, ובהם כותב הדברים, לשאול את עצמם מה הם רוצים להשיג באמת, ולא להסתפק בתשובה שטחית. לעתים קרובות אנחנו מוּנָעים מתוך הצורך בנחמה, הצורך להיות מיוחדים, הצורך לשמוע דברים שיחסכו לנו את העבודה הארצית הקשה, מתוך הצורך להיות "בנים מיוחדים" לאלוהים. אין פסול בצרכים האלה, כל עוד הם מודעים. כשאין הם מודעים למתקשר או לישות הדוברת, כשאין הם מפותחים דים, הם עלולים להשתמש בצרכים האלה לאותם צרכים שלהם בדיוק. מי מאיתנו לא חש נחמה אדירה ומרוממת נפש, אם אלוהים עצמו מדבר אליו או ישו או בודהא או אברהם אבינו? אבל האם אין הצורך שלנו מתעתע ופוגם בטוהר התקשור? האם אין הוא מושך אליו ישויות הזקוקות לשליטה?
מתקשרים מצהירים לעתים קרובות הצהרות מעין אלה: "אינני אחראי לחומר המועבר דרכי", "אני בסך הכול כלי לחומר שרוצה לעבור דרכי". יש לדחות הצהרות אלה על הסף. קודם כול יש לזכור שגם המתקשרים הנכנסים לטראנס העמוק ביותר, עד אבדן ההכרה, מסכימים להיכנס לטראנס ולהעביר את החומר. שום כוח שבעולם אינו יכול לכפות את עצמו על מתקשר. הסכמה כזו בלבד כמוה כשיתוף פעולה, כמוה כנתינת חותמת אישית ומסכימה לדברים הנאמרים. לא בכדי הישות בוחרת את המתקשר המסוים הזה מכל שאר המתקשרים, שיעביר את החומר שלה. מתקשר מצפוני ואתי, אסור לו שיפריד עצמו מהחומר המועבר דרכו, ויטיל את האחריות הבלבדית על "השמים". אם המתקשר מטיל ספק, ולו הקל שבקלים, בטוהר כוונותיו של המקור המדבר, ברמת הווייתו, עליו להפסיק לעבוד עם אותו מקור. מתקשר שאינו בודק את עצמו תכופות ואינו מבקש מהקרובים אליו לשמש לו מראה אובייקטיבית וישרה, בסופו של דבר ייכשל ויכשיל אחרים.
אבי יסעור מורה רוחני מזה 25 שנה, פסיכולוג טראנס פרסונאלי מנחה סדנאות פסיכולוגיות רוחניות מייסד "עמותת נס שלום" מפיצת "קורס בניסים".